Hogere managers zijn beducht voor overmatig gebruik van sociale media tijdens werkuren. Maar zelf zijn ze volop online actief onder werktijd.
Dat is één van de conclusies van een nieuwe wetenschappelijke studie naar het gebruik van sociale media op de werkvloer, uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit van Bergen in Noorwegen.
Het onderzoek is gedaan op basis van enquêtes onder ruim 11 duizend werknemers in Noorwegen.
Manager in de weer met sociale media
Werknemers die veel privé surfen op internet tijdens werkuren en gebruikmaken van Facebook, Twitter en LinkedIn kunnen volgens de onderzoekers rekenen op kritiek van leidinggevenden. Die vrezen een negatieve invloed op de productiviteit.
Maar uit de respons op de vragenlijsten blijkt ook dat leidinggevenden die kritisch zijn over het gebruik van sociale media op de werkvloer, meestal zelf degenen zijn die het meest actief gebruik maken van sociale media.
Onderzoeker Cecilie Schou Andreassen zoekt de verklaring in het gegeven dat managers gemiddeld meer uren maken vergeleken met niet-leidinggevenden, en dat bij hogere functies werk en privé meer door elkaar lopen.
Zeven andere bevindingen uit het onderzoek zijn:
1) Goede regulering door bedrijven in combinatie met het bieden van motiverend werk helpt om privé-surfen op het web tijdens het werk te reduceren.
2) Jongere werknemers gebruiken sociale media tijdens het werk frequenter voor privé-doeleinden dan oudere werknemers.
3) Mannen maken meer privé gebruik van sociale media in werktijd dan vrouwen
4) Singles zijn actiever op sociale media dan mannen en vrouwen met een relatie
5) Extraverte en nerveuze personen zijn online ook actiever.
6) Mensen met een sterk georganiseerde inslag besteden relatief minder tijd aan sociale media.
7) Hoger opgeleiden zijn de meest actieve gebruikers van sociale media.
Oeps! We konden je formulier niet vinden.
Lees ook
9 cijfers over sociale media in Nederland
Iemand aannemen? Vergeet niet op het Facebookprofiel te kijken
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl